Voorlichtingskansen worden te vaak gemist tijdens de behandeling
Veel consulten bieden een geschikt moment om gezondheidsgedrag te beïnvloeden — maar die kansen blijven vaak onbenut. Slechts ruim 11% van gesprekken leidde tot effectieve motivatie; in ruim 30% legde de behandelaar de link niet. Alertheid op zulke 'teachable moments' vergroot de kans op gedragsverandering.
De term ‘teachable moments’ staat voor kansen tijdens het consult om de patiënt te stimuleren tot actie ten aanzien van gezondheidsgedrag. Er is echter nog niet veel onderzoek naar gedaan zodat de kernmerken nog onbekend zijn van dergelijke kansen om de patiënt met korte goed getimede gezondheidscounseling tot gedragsverandering aan te zetten. De auteurs willen de sociale kenmerken van teachable moments onderzoeken tijdens patiënt-arts interacties in de eerste lijn. Methode Ze deden dit door observatie en communicatie-analyse van 811 patiënt-arts audio-opnamen, bij 28 artsen (71% internal medicine, 29% huisarts). De betrokken patiënten werden vooraf geïnterviewd ten aanzien van roken, fysiek bewegen, consumptie van groente en fruit, en obesitas. De audio-opnamen werden door een professional uitgeschreven. De uitgeschreven verslagen werden door vier professionals geanalyseerd (conversatie analist, gezondheidszorg onderzoeker, twee medisch antropologen, en een huisarts.) Resultaten Van de 811 patiënten waren er 733 die een zelfgerapporteerd verhoogd risico hadden door minstens één vorm van ongezond gedrag. Van deze groep werd tijdens de consulten bij 451 patiënten over gezondheidsgedrag gesproken in 548 afzonderlijke discussies. Een complex proces van analyse toont dat 11,1% van deze discussies te typeren waren als (succesvolle) teachable moments. Dat wil zeggen dat (a) de patiënt een zorg aangaf waarbij…
Premium artikel
Toegankelijk voor fysiotherapeuten die ingeschreven zijn op de nieuwsbrief. Nog niet ingeschreven? Meld je kosteloos aan voor de nieuwsbrief en krijg direct toegang tot alle premiumartikelen.
