De pijnpatiënt bevrijden uit zijn ingeperkte denken en bewegen

Pijn beperkt meer dan lichaamshouding. Het beïnvloedt zelfbeeld, aandacht en bewegingsrepertoire. Ontdek waarom verhelderende uitleg en narratief klinisch redeneren centraal moeten staan bij het herleren van bewegen.

Deze samenvatting is een vrije bewerking van het artikel van Edwards (e.a.) 2006. Bewegen aanleren Bewegen aanleren, herleren of afleren (beïnvloeden) speelt een centrale rol binnen de fysiotherapie. De fysiotherapeut kan daarbij niet meer volstaan alleen maar naar stoornissen in functies te zoeken als verklaring voor het verstoorde bewegen. De kijk van de patiënt op de wereld en zichzelf De patiënt zijn interpretatie van huidige pijn, ziekte en beperking steunt sterk op zijn persoonlijke ‘kijk’ (generalisaties) die hij al eerder verworven heeft binnen zijn sociale en culturele geschiedenis. Zo heeft hij bijvoorbeeld ideeën over wat een gepaste ziekterol is, zoals: ‘met rugpijn blijf je thuis…’. De scenario’s die iemand met chronische pijn rond zijn ziekzijn ontwikkelt zijn vaak ‘monografieën’ die erg stereotype, rigide en simpel zijn. Bovendien zijn ze ook moeilijk te veranderden omdat dit denksysteem relatief gesloten is. Naast deze schema’s (beelden) die de patiënt heeft over pijn en zijn ‘ziekte’ heeft hij ook een zelfschema: een beeld van wat de patiënt meent dat hij nu is als persoon, mede bezien vanuit wat hij vroeger was, en in de toekomst zal zijn. Het zelfbeeld bevat ook een oordeel over zelfwaarde. Deze drie schema’s ‘pijn’, ‘ziekte’ en ‘zelf’ neigen op…

Premium artikel

Toegankelijk voor fysiotherapeuten die ingeschreven zijn op de nieuwsbrief. Nog niet ingeschreven? Meld je kosteloos aan voor de nieuwsbrief en krijg direct toegang tot alle premiumartikelen.

Lees verder:  Mindfulness bevordert de random variabiliteit in bewegen en daarmee de 'bewegingsvrijheid'

Meer interessante artikelen

Blijf op de hoogte

Peter van Burken

Peter van Burken

Psycholoog / ex-fysiotherapeut. Auteur van Gezondheidspsychologie voor de fysiotherapeut en het boek Mindfulness en Fysiotherapie. Initiator en docent Psychfysio opleidingen.