Communicatieve vaardigheden zijn in medische setting goed te trainen

Communicatieve vaardigheden in medische situaties zijn goed aan te leren, maar kunnen tijdens klinische jaren teruglopen. Rigoureuze training en voorafgaande instructie verminderen dit risico. Nieuwe inzichten tonen welke exposure en vertrouwen de kwaliteit van uitvoering voorspellen.

Een groot aantal studies laten zien dat communicatieve vaardigheden aangeleerd kunnen worden, maar dat er in de loop van de tijd ook weer terugval kan optreden. Terugval in de kwaliteit van de communicatie treedt bij medische studenten vooral op in de jaren dat zij klinisch leren redeneren. Deze terugval kan met meer rigoureuze training voorkomen worden. Studenten leren het meest (interviewen) tijdens de interactie met patiënten in een klinische setting. Voorafgaande training is echter nodig om in die periode een kader te bieden voor communicatie. Alvorens communicatieve vaardigheden aan te leren moet de student elementaire kennis hebben van medische communicatie, een positieve attitude verwerven (het nut en belang er van inzien). Dat kan bijvoorbeeld door observatie van positieve rolmodellen (Bandura). Studenten moeten getraind worden in specifieke communicatieve vaardigheden en de gelegenheid krijgen om dit in te oefenen met patiënten. De huidige studie wil de relatie onderzoeken tussen de student zijn ‘exposure’ en ‘confidence’ in de eigen communicatieve vaardigheden, evenals de relatie tussen exposure en de daadwerkelijke kwaliteit van uitvoering van medische communicatie. Met exposure (blootstaan aan) wordt bedoeld (a) het observeren, (b) assisteren bij of (c ) het daadwerkelijk uitvoeren van de communicatieve vaardigheid. Het onderzoek betreft vaardigheden met betrekking…

Premium artikel

Toegankelijk voor fysiotherapeuten die ingeschreven zijn op de nieuwsbrief. Nog niet ingeschreven? Meld je kosteloos aan voor de nieuwsbrief en krijg direct toegang tot alle premiumartikelen.

Lees verder:  Synchroniciteit in bewegingen met patiënt verbetert behandelresultaat

Meer interessante artikelen

Blijf op de hoogte

Peter van Burken

Peter van Burken

Psycholoog / ex-fysiotherapeut. Auteur van Gezondheidspsychologie voor de fysiotherapeut en het boek Mindfulness en Fysiotherapie. Initiator en docent Psychfysio opleidingen.