Positieve stemming bevordert creatief probleem oplossen
Onderzoek toont dat personen waarbij, door het aanbieden van een snoepreep of het kijken van humoristische scènes, positief affect is geïnduceerd, beter op kaart-sorteer en woord-associatie testen scoren. Het lijkt erop dat positief affect het in verband brengen en integreren van divergent materiaal op een zinvolle, maar ongewone wijze bevorderd. Dit wordt door vele gezien als een centraal aspect van creativiteit. De huidige studies van de auteurs testten het effect op creativiteit meer direct door de proefpersonen een probleem voor te leggen, dat alleen opgelost kon worden als men voor de handliggende oplossingen en wijzen van denken losliet. Het resultaat van de vier studies laat zien dat het positief affect, geïnduceerd door een komische film, klein geschenkje of candy bar, het creatief omgaan met problemen bevorderd. Tegelijkertijd bleek dat het induceren van negatief affect (negatieve film) of neutrale arousal (lichamelijke inspanning) geen effect had.
Implicaties
Docenten kunnen positief affect induceren om de creativiteit van de leerling te faciliteren. Dat kan bijvoorbeeld door een atmosfeer van interpersoonlijk respect hetgeen de zelfwaarde verhoogt.
Ook organisaties kunnen belang hebben bij het effect van positief affect op creativiteit Bijvoorbeeld bij het oplossen van interpersoonlijke problemen. Het creëren en behouden van goede interpersoonlijke relaties vraagt vaak handigheid en tact in het hanteren van meningsverschillen en onderhandelingssituaties. Een stukje creativiteit hierin zou gefaciliteerd kunnen worden door positief affect.