Niet vechten met de patiënt: de essentie van motiverende gespreksvoering


Versterk motivatie zonder strijd: ga mee met weerstand en laat belang en vertrouwen groeien.
Veranderen lukt vaak niet door gemengde gevoelens: patiënten zien zowel voordelen als nadelen. Motiverende gespreksvoering verkent die ambivalentie en bouwt belang en vertrouwen op. Leer waarom meebewegen beter werkt dan confronteren.
De auteurs, waarvan één de ontwikkelaar is van motiverende gespreksvoering, leggen in dit hoofdstuk in het kort uit wat motiverende gespreksvoering is. Ambivalentie in het veranderen van gezondheidsgedrag Één van de redenen waarom veranderen niet lukt, is de gemixte gevoelens (ambivalentie) die de patiënt heeft ten opzichte van dit veranderen. Men vindt bijvoorbeeld eigenlijk alle opties (veranderen en niet-veranderen) nadelig en suboptimaal. Dat maakt onzeker en besluiteloos. Fysiotherapeuten proberen de patiënt met ongezond gedrag vanuit hun goede hulpverlenersintentie te veranderen door de patiënt te vertellen waarom het schadelijk is en wat de patiënt dus moet doen. Dat de fysiotherapeut zich bezorgd of gefrustreerd voelt als de patiënt deze klip-en-klare adviezen niet opvolgt, is begrijpelijk. Waarom doet de patiënt het niet? De patiënt ziet doorgaans wel de voordelen van veranderen, maar ook de nadelen: gedrag moeten opgeven waarvan men voorheen erg genoot of het heeft negatieve sociale consequenties. Er klaar voor zijn, belang en vertrouwen Als fysiotherapeut kan men zich het volgende afvragen: is de patiënt klaar voor gedragsverandering? Is het een topprioriteit of zijn er op dit moment belangrijkere zaken in zijn/haar leven? Is het belangrijk genoeg voor de patiënt of is hij/zij eigenlijk wel tevreden met hoe het nu…
Premium artikel
Toegankelijk voor fysiotherapeuten die ingeschreven zijn op de nieuwsbrief. Nog niet ingeschreven? Meld je kosteloos aan voor de nieuwsbrief en krijg direct toegang tot alle premiumartikelen.
