Ouderen leren motorische vaardigheden sneller aan door middel van analogieën

Ouderen leren motorische vaardigheden sneller en robuuster via analogieën dan via gedetailleerde instructies. Vooral bij een cognitieve dubbeltaak presteerden ouderen beter na analogie-leren. Werkgeheugen blijkt medebepalend voor dit voordeel.

Leren van bewegingen via analogieën is een vorm van instructie waarbij het leren van iets nieuws wordt gekoppeld aan een bekende vergelijkbare beweging. Deze techniek wordt vooral gebruikt door sportcoaches om motorische vaardigheden aan te leren. Zwemcoaches kunnen bijvoorbeeld de vlinderslag aanleren door de instructie te geven om te bewegen als een dolfijn, of  bij touwspringen kunnen de leerlingen de instructie krijgen te springen als een konijn. De fysiotherapeut ideeën krijgen voor analogieën door een instructie te starten met de woorden ‘doe het zoals een (…) het doet’. Een analogie kan de patiënt helpen om nieuwe technieken eenvoudig te begrijpen en deze nieuwe motorische vaardigheid effectief aan te leren. Onderzoek laat zien dat het geleerde door de analogie-instructies ook meer robuust is in cognitief veeleisende situaties zoals psychologische stress of een dubbeltaak, dan wanneer iemand expliciete instructies krijgt. Bij ouderen kan deze manier van leren behulpzaam zijn omdat bij ouderen het vermogen om te leren verminderd is ten opzichte van jongere mensen. Deze achteruitgang is mogelijk geassocieerd met bepekringen in sensomotorisch en cognitief functioneren, inclusief het werkgeheugen. Het werkgeheugen is cruciaal bij het leren van motorische vaardigheden. Bij het aanleren van een nieuwe vaardigheid is het werkgeheugen nodig om instructies…

Premium artikel

Toegankelijk voor fysiotherapeuten die ingeschreven zijn op de nieuwsbrief. Nog niet ingeschreven? Meld je kosteloos aan voor de nieuwsbrief en krijg direct toegang tot alle premiumartikelen.

Meer interessante artikelen

Blijf op de hoogte

Marjolein Streur

Marjolein Streur

Fysiotherapeut/fysiotherapiewetenschapper. Referent/samenvatter. Speerpunt leefstijlcoaching en psychologie. Volgde de universitaire focusopleiding ‘klinische en gezondheidspsychologie’.