Motiverende gespreksvoering zorgt dat chronische pijngroepen beter draaien


Een kort motiverend belmoment na sessie één halveert uitval en versterkt therapietrouw in pijngroepen.
Hoge uitval in chronische pijngroepen ondermijnt resultaat en motivatie. Een kort, empathisch telefoontje na de eerste sessie bleek deelname en voortzetting te verhogen. Ontdek hoe een 15-minuten motiverend gesprek dit kan veranderen.
Er is een grote groep fysiotherapeuten die het biopsychosociale model daadwerkelijk in de praktijk neerzetten. Voor een deel werken ze één op één met chronische pijnpatiënten, maar er is ook een grote groep fysiotherapeuten die met groepen werken. Vaak zit er in die programma’s een stuk voorlichting over pijn, stress, bewegen en bijvoorbeeld voeding. En natuurlijk wordt er in ruime mate aandacht besteed aan ontspanning- en beweeginterventies. Er zijn ook fysiotherapeuten die wat verder geschoold zijn in het biopsychosociale model en bijvoorbeeld interventies als acceptatie en commitment therapie, mindfulness, belevingsgerichte interventies, of meer cognitief gerichte interventies inzetten. Dat is mooi want er is ruim voldoende bewijs dat deze interventies op zichzelf een gunstig effect hebben op de klachten en de beperkingen van patiënten met chronische pijn. En vaak is ook aangetoond dat ze een duidelijke meerwaarde hebben naast meer traditionele fysiotherapeutische interventies. Deels heeft dit gunstig effect te maken met het feit dat deze methodes doorgaans gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van leven, acceptatie en meer waarde gericht leven. Veel uitval in pijngroepen Een zorgelijk punt is wel dat de uitval een-op-een of in groepen aanzienlijk is. Soms tot wel 50% van de deelnemers. Voor de fysiotherapeut…
Premium artikel
Toegankelijk voor fysiotherapeuten die ingeschreven zijn op de nieuwsbrief. Nog niet ingeschreven? Meld je kosteloos aan voor de nieuwsbrief en krijg direct toegang tot alle premiumartikelen.
